Dziewiąta planeta układu słonecznego

W dzisiejszym artykule przyjrzymy się dziewiątej planecie Układu Słonecznego, która przez wiele lat była tematem kontrowersji i dyskusji wśród astronomów. Planeta ta, znana jako Pluton, wzbudziła wiele emocji i została nawet zdegradowana z roli pełnoprawnej planety. Jednak wciąż fascynuje nas swoją tajemniczą naturą i niezwykłymi cechami. Dowiedzmy się więcej o tej fascynującej dziewiątej planecie Układu Słonecznego.

Pluton – dziewiąta planeta?

Pluton został odkryty w 1930 roku przez amerykańskiego astronoma Clyde’a Tombaugha i przez wiele lat uważany był za dziewiątą planetę Układu Słonecznego. Jednak jego status planetarny stał się przedmiotem kontrowersji w 2006 roku, kiedy Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU) oficjalnie zdefiniowała pojęcie planety.

Zgodnie z nową definicją, planeta musi spełniać trzy kryteria:

1. Musi krążyć wokół Słońca.
  2. Musi posiadać dostatecznie dużą masę, aby osiągnąć równowagę hydrostatyczną, czyli zaokrąglony kształt.
  3. Musi oczyścić swoją orbitę z innych obiektów.

Pluton spełnia pierwsze dwa kryteria, ale nie trzecie. Jego orbita jest nachylona i krzyżuje się z orbitą innych obiektów w Kuiper Belt, co sprawiło, że stracił status planety i stał się planetą karłowatą.

Pluton – planeta karłowata

Termin „planeta karłowata” został wprowadzony przez IAU jako nowa kategoria obiektów nie spełniających wszystkich kryteriów planety, ale posiadających pewne cechy charakterystyczne dla planet. Pluton jest jednym z wielu obiektów w Kuiper Belt, których status został zmieniony na planetę karłowatą.

Mimo że stracił status planety, Pluton wciąż jest fascynującym obiektem do badania. Jest to niewielka planeta karłowata o średnicy około 2 377 kilometrów. Jego powierzchnia jest pokryta lodem i skałami, a temperatura na Plutonie jest ekstremalnie niska, sięgając nawet -230 stopni Celsiusza.

Odkrycia na plutonie

W 2015 roku sonda kosmiczna New Horizons przelotem obok Plutona dostarczyła nam wiele cennych informacji na temat tej planety karłowatej. Odkryto na niej wiele fascynujących cech, takich jak:

• Wysokie góry lodowe, przypominające pasma górskie na Ziemi.
  • Obszary pokryte lodem azotowym.
  • Charakterystyczne plamy na powierzchni, które wzbudzają wiele pytań naukowców.

Badania Plutona nadal trwają, a każdy nowy przekaz z sondy New Horizons przynosi nowe informacje na temat tej tajemniczej planety karłowatej.

Jakie są najważniejsze cechy plutona?

Najważniejsze cechy Plutona to jego niewielka średnica, pokrywa lodowa, ekstremalnie niska temperatura oraz status planety karłowatej.

Czy pluton kiedykolwiek będzie ponownie uważany za planetę?

To zależy od przyszłych definicji i kryteriów przyjętych przez Międzynarodową Unię Astronomiczną. W obecnym stanie wiedzy Pluton nie spełnia wszystkich kryteriów planety, więc jego status jako planety jest mało prawdopodobny.

Czy istnieje życie na plutonie?

Z powodu ekstremalnych warunków na Plutonie, takich jak niska temperatura i brak atmosfery, jest mało prawdopodobne, że istnieje życie na tej planecie karłowatej.

Co jeszcze chcielibyśmy dowiedzieć się o plutonie?

Badania Plutona nadal trwają, a naukowcy chcieliby poznać więcej szczegółów na temat jego geologii, atmosfery (jeśli istnieje), oraz pochodzenia. Każda nowa misja kosmiczna może dostarczyć nowych cennych informacji.